Bir duayen, bir işletme / Bahar Pastanesi, Mehmet Sarıhan

Bahar Pastanesi, pastadan kurabiyeye, sütlü tatlılardan lokumlara, şerbetli tatlılardan özel ürünlere kadar uzanan geniş ürün yelpazesiyle müşterilerine Kınalıada, Teşvikiye ve Bağdat Caddesi şubelerinde hizmet veriyor.

Hizmet anlayışında geçmişten gelen tecrübelerinin vermiş olduğu güçle, müşteri memnuniyetini daima üst seviyede tutmayı başaran Bahar Pastanesi’nin İşletme Ortağı Mehmet Sarıhan ile keyifli bir sohbet gerçekleştirdik.


Bize işletmenizden kısaca bahseder misiniz? Ne zaman kuruldu, bu işe girerken ne düşündünüz? İşletmenizi diğer işletmelerden farklı kılan en önemli özellik nedir?
Dededen toruna geçen 3. kuşak bir aile işletmesi Bahar Pastanesi... 1973’te kurulan Bahar Pastanesi; Kınalıada, Teşvikiye ve Bağdat Caddesi şubeleriyle zincir bir işletme olarak hizmet veriyor. Bağdat Caddesi’nde Pastane-Cafe-Restaurant konseptine geçiş yaptık, üçüncü senemiz… Diğer şubelerimiz önceden ‘pastane, restoran’ gibi ayrı ayrı bölümlere sahipti. Şimdi o kısımlar kapandı ve pastane işletmeciliği olarak devam ediyor.

İşletmemizi diğer işletmelerden ayıran farkların başında Pastane-Cafe-Restaurant konsepti ile hizmet vermemiz geliyor. Biz, kimseyi kendimize rakip olarak görmüyoruz. Kaliteye her şeyden çok önem veriyoruz. İyi hizmet, iyi sonuçtur. Sistemimiz kalite üzerine kurulu…


Başarınızın sırrı nedir? Bu sektörde iyi işler yapabilmek için neler gerekiyor? Sektöre girmek isteyen yeni girişimci adaylarına ne tavsiye edersiniz?
Başarının sırrı çok çalışmaktan geçiyor. Çok çalışacaksınız. A’dan Z’ye kadar her şeyle ayrı ayrı ilgilenmek gerekiyor. Gıda ile uğraşıyorsunuz, insanlara birebir hizmet sunuyorsunuz. Mutfağından masasına, servisinden konuk ağırlamanıza kadar her bir detaya dikkat etmeniz gerekiyor.

Sektörün sıkıntıları çok fazla. Kiralar yüksek. Lokasyon etüdünün iyi yapılması şart. Bu sektöre girmek isteyen yeni girişimci adayların baştan sona her türlü incelemeyi yaptıktan sonra işletmeciliğe girişmeleri gerekiyor. Kuracağınız ekip önemli. Siz zaten masasını ve sandalyesini alıyorsunuz. Dekorasyonunu tamamlıyorsunuz. Uzaktan göründüğü kadar kolay değil bu işler. Olası risklere karşı hazırlıklı olunması ve önlemler geliştirilmesi önem taşıyor.


Sizce, yeme içme sektörünün en temel sorunları nelerdir? Sektörün geleceğiyle ilgili iyimser misiniz, yoksa karamsar mı? Neden?
İyi bir elemana sahip olmanız gerekiyor. İyi bir ustanız varsa, yemeğiniz iyi çıkar. Sektörün değişmeyen en önemli açığı yetişmiş elemana ihtiyacın olması... Kalifiye eleman bulmakta zorluk çekiliyor. Kira gelirleri, maliyetler ve vergiler çok yükseldi. Bunları müşteriye yansıtmak istemiyorsunuz fakat yansıtmak zorunda kalıyorsunuz. Senede bir kere menü hazırlıyorsunuz. Gelen zamlar yüzünden değiştirmek durumunda kalıyorsunuz.

Bana göre sektörün bir diğer en büyük sıkıntısı Ticket, Sodexo, Multinet yemek kartları… Komisyon oranları çok yüksek. Buradan yetkililere de sesimizi duyurmuş olalım. Komisyon oranlarının minimuma çekilmesini istiyoruz. Kredi kartı komisyon oranı 1,5 iken yemek kartlarının komisyon oranı 8-9… Herkesin cebinde olan kart.

Anlattığımız sorunlar minimuma çekilirse hiçbir sorun olmaz ve karamsar düşünmeyiz. Bu sorunlar nedeniyle dönemeyen yani kendini döndüremeyen her işletme iflas bayrağını çekmek durumunda kalıyor.


Arkhe’yi tercih etme sebebiniz ne oldu? Bu tercihiniz işletmenize ne kazandırdı? Öncesini ve sonrasını değerlendirebilir misiniz?
Biz, bu işletmeyi devraldığımızda Arkhe burada vardı. İşletme operasyonun aksamaması için gerekli yardımı ve desteği her zaman sağladılar. İşletmenin daha kontrol edilebilir olması ve gerekli aksiyonların hızla alınabilmesi adına Arkhe gibi bir çözüm ortağıyla çalışmak bizim için bir kazanç oldu. Ürün çok stabil çalıştığı için fazla destek ihtiyacımız olmamakla beraber, Arkhe satış sonrası personellerini daha sık görmek istiyoruz.


Sizce, Arkhe’yi rakiplerinden ayıran en büyük özellik nedir?
Belirttiğim gibi daha önce başka bir yazılım ürününü tecrübe etmemiş olmakla beraber teknolojik gelişmeler konusuna hakim değilim. Ancak diğer işletmeci arkadaşlar ile yapmış olduğumuz sohbetler sırasında bu konuda yaşanan birçok sıkıntının işletmemizde yaşanmıyor olması bizim doğru bir tercih yaptığımızı göstermekte.

02 / 05 / 2018